Krakowska łącznica - o projekcie

Projekt łącznicy Zabłocie-Krzemionki bardzo dobrze pokazuje, jak zmienia się krajobraz polskich miast, a także polska kolej – nie tylko ogólnokrajowa, ale również regionalna i aglomeracyjna. Dzięki krakowskiej łącznicy skrócono czas przejazdu z Krakowa Głównego do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego nawet o 20 minut, pomijając stację węzłową Kraków Płaszów, na której pociągi zmieniały lokomotywę, a wielu podróżnych przesiadało się.

Inwestycja to jeden z kluczowych elementów modernizacji krakowskiego węzła kolejowego. W ramach projektu powstały dwie estakady łączące przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Na przystankach udostępniono nowoczesne systemy informacyjne i inne udogodnienia dla podróżnych. Łącznica Zabłocie-Krzemionki ugruntowała wizerunek Krakowa – miasta, którego zarządcy rozpoznają potrzeby mieszkańców, a także stawiają na rozwój ekologicznych środków transportu.

Główne informacje o projekcie

Projekt łącznicyGłównym wykonawcą projektu jest konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner), z którymi PKP, jako beneficjent, podpisało umowę na budowę łącznicy we wrześniu 2015 r. Na projekt obejmujący budowę estakady, przebudowę przystanków i torów przeznaczono 348 milinów złotych, z czego 193 miliony dofinansowano ze środków unijnych, a pozostałą kwotę z budżetu krajowego.

Do zbudowania 2,5 km nowych torów, przystanków, rozjazdów i pozostałych elementów konstrukcji wykorzystano 7000 ton stali konstrukcyjnej, 3000 ton stali zbrojeniowej oraz 25500 ton betonu. Przebudowano także 9 km torów. Ale to nie wszystko – inwestycja objęła również przebudowę przejścia podziemnego łączącego ulice Kącik i Lipową i wyremontowanie ulic otaczających przystanek Kraków Krzemionki.

Do budowy estakad oraz modernizacji położonych na trasie przystanków wykorzystano nowoczesny sprzęt i technologie. Aby jak najbardziej zminimalizować hałas powodowany przejazdem pociągów, wzdłuż całej trasy położono maty antywibracyjne. Łącznica wpisuje się swoją ciemnobłękitną, odważną barwą w koncepcję kolorystyczną Krakowa, opartą na kolorach niebieskim i białym.

Przebieg budowy łącznicy Zabłocie-Krzemionki

Intensywne prace trwały przez 2 lata. W pierwszych miesiącach realizacji projektu skupiono się na modernizacji przystanku Kraków Zabłocie. Od grudnia 2017 roku podróżni mogą korzystać z wygodnej stacji z nowoczesnym system informacji pasażerskiej, wiatami, schodami ruchomymi i windami. Wiosną 2016 roku rozpoczęła się przebudowa stacji Kraków Krzemionki. Budynek starej stacji zburzono, a na jej miejscu powstała nowa stacja, również wyposażony w innowacyjne rozwiązania.

Od końca 2015 roku trwały także prace przygotowawcze, m.in. usuwanie starych torów. W 2016 roku przygotowywano już nowe tory, rozpoczęto stawianie 30 podpór estakady oraz montaż 28 przęseł, w tym dwóch najdłuższych 78 i 81 metrowych. Żeby możliwie jak najmniej zakłócić ruch drogowy w Krakowie, prace nad łącznicą Zabłocie-Krzemionki trwały również zimą, a w czerwcu 2017 roku, kiedy montowano najdłuższe przęsła, także nocą – od 22 wieczorem do 5 nad ranem.

Otwarcie krakowskiej łącznicy

Przejazd techniczny z udziałem dziennikarzy, prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela oraz ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka miał miejsce 20 października 2017 roku. Oficjalne otwarcie łącznicy Zabłocie-Krzemionki odbyło się 7 grudnia 2017 roku. Pierwszym pociągiem rozkładowym, który przejechał po nowej linii 9 grudnia, był TLK Uznam do Zakopanego. Regularny ruch pociągów wystartował następnego dnia – 10 grudnia 2017 roku.

Korzyści z projektu dla Krakowa

W ramach budowy inwestycji powstała linia kolejowa nr 624 Kraków Zabłocie - Kraków Bonarka oraz znajdujące się na niej przystanki Zabłocie i Krzemionki. Estakada łączy ze sobą dwie ważne linie kolejowe – Kraków Główny-Medyka (linia nr 91) oraz Kraków Płaszów – Oświęcim (linia nr 94). W ten sposób inwestycja skomunikowała ze sobą dwa wyloty kolejowe z miasta w kierunku wschodnim i południowym.

Ten, kto podróżuje po Polsce, wie, że podróż na południe kraju może utrudniać konieczność przesiadki na krakowskiej stacji. Głównym celem zarządców łącznicy Zabłocie-Krzemionki było umożliwienie podróżnym komfortowej jazdy bez przesiadek zarówno w przypadku pociągów dalekobieżnych, jak i regionalnych. Krakowska inwestycja skróciła czas przejazdu pociągów. Mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z nowoczesnych, dobrze oznakowanych, skomunikowanych z transportem miejskim przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (Krzemionki).

Projekt zrealizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego oraz modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego zapewnia mieszkańcom Krakowa nie tylko sprawną i bezpieczną komunikację, ale również wybór między korzystaniem z aut, a ograniczeniem ich na rzecz możliwie najbardziej ekologicznego, miejskiego środka transportu – pociągów, co w obecnej sytuacji środowiska naturalnego jest bardzo właściwym rozwiązaniem.