„Uważam, że w Krakowie budujemy kolej od nowa” – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podsumowując to, co na przełomie drugiej i trzeciej dekady XXI wieku odbywa się w stolicy Małopolski. Krakowski Węzeł Komunikacyjny przechodzi modernizację opartą na licznych projektach, których celem jest dostosowanie małopolskiej sieci kolejowej do transportu europejskiego, a także do potrzeb mieszkańców regionu. Budowa krokowskiej Łącznicy Zabłocie-Krzemionki jest jednym z elementów modernizacji krakowskiej sieci.
Modernizacja linii kolejowej E30
Przez Niemcy, Polską (w tym Kraków) i Ukrainę przebiega istotna dla Europy linia kolejowa E30 należąca do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Prace nad dostosowaniem linii do międzynarodowych parametrów trwają na wielu odcinkach, m.in.:
• Kraków Główny-Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej
• Kraków Główny – Rzeszów
• Kraków Główny – Katowice
Projekty powiązane z krakowską łącznicą przysłużą się nie tylko mieszkańcom Krakowa, ale również innych miast na południu Polski. Przez modernizowane odcinki pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a pociągi osobowe – do 120 km/h. Parametry będą zgodne z wymaganiami umów międzynarodowych – AGC dotyczącej linii kolejowych, i AGTC dotyczącej linii kolejowych transportu kombinowanego. Dzięki temu dotarcie z Krakowa do Rzeszowa najszybszym pociągiem zajmie 90 minut, a do Katowic – tylko 60 minut.
Nowe przystanki i nowe tory
W ramach projektu odcinka Kraków Główny-Towarowy – Rudzcie powstają m.in.: dwa nowe przystanki – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, obiekty inżynieryjne, mosty, estakady, dodatkową parę torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także przebudowane zostanie 50 km torów, sieć trakcyjna oraz przystanki:
• Kraków Główny-Towarowy
• Kraków Główny-Osobowy
• Kraków Płaszów
• Kraków Bieżanów
Projekty zrealizowane
Część projektów została zrealizowana w latach 2015 -2016. Od września 2015 roku mieszkańcy Małopolski oraz podróżujący przez Kraków turyści korzystają z bezpośredniego połączenia z centrum Krakowa na lotnisko Kraków Balice. Nowy przystanek Kraków Lotnisko znajduje się bliżej wejścia na terminal lotniczy, co podnosi komfort podróży. Turyści i krakowianie mogą również dotrzeć szybciej i wygodniej z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki. W ramach realizacji projektu odnowiono pięciokilometrowe tory, rozjazdy, a także odnowiono perony na stacjach.
Aby usprawnić jedno z najważniejszych krajowych połączeń Kraków – Warszawa, w 2015 roku na trasie ze stolicy do Krakowa wybudowano nowe perony w miejscowościach Słomianki i Miechowo. Dzięki temu poprawiono przepustowość na tej istotnej dla kraju trasie i zaproponowano podróżnym więcej połączeń dalekobieżnych.
Jeszcze szybciej do stolicy Tatr
Według Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku do Zakopanego dotrzemy aż o 1 godzinę 20 minut szybciej. Czas podroży Zakopianką skróci się z 3 godzin 30 minut do 2 godzin 15 minut. Stanie się to dzięki realizacji projektów:
• budowie łącznicy Zabłocie-Krzemionki
• przebudowie linii Skawina – Żywiec, Sucha Beskidzka – Chabówka i budowie łącznicy w Suchej Beskidzkiej
• przebudowie linii Chabówka – Zakopane i budowie łącznicy w Chabuwce
Dzięki projektom mieszkańcy Suchej Beskidzkiej od czerwca 2017 korzystają z nowego, wygodnego przystanku Sucha Beskidzka Zamek, a pociągi suną po wyremontowanych torach. Projekty obejmowały również montaż rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja linii Chabówka – Zakopane zakłada m.in.: wymianę 45 km torów, unowocześnienie 12 przystanków, 18 mostów i 5 wiaduktów, wymianę urządzeń sterowania ruchem.
Kilka słów podsumowania
Gruntowna przebudowa Krakowskiego Węzła Komunikacyjnego, realizacja inwestycji łącznica Zabłocie-Krzemionki oraz projekty powiązane z łącznicą, zakładają kilka, uzupełniających się celów:
• zwiększenie komfortu podróżowania po Małopolsce, zarówno mieszkańców, jak i podróżnych
• dostosowanie małopolskich tras kolejowych do wymagań międzynarodowych dla pociągów osobowych i towarowych, co przyczyni się do dalszego rozwoju gospodarczego Polski i Krakowa
• przełożenie ciężkości z transportu drogowego na transport kolejowy, co w dłużej perspektywie przyniesie pozytywne skutki dla środowiska naturalnego, a w rezultacie – dla mieszkańców regionu
Na koniec, żeby jeszcze lepiej podsumować zmiany zachodzące nie tylko w ramach krakowskiej kolei, ale również ogólnokrajowej, oddajmy jeszcze raz głos Ireneuszowi Merchelowi, prezesowi PKP PLK:
– „Krajowy Program Kolejowy, który realizujemy w całym kraju, tworzy warunki dla rozwoju transportu i gospodarki na następne dekady. Cieszę się, że kolej w Krakowie, po zakończeniu prac, stanie się podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców miasta i regionu oraz ułatwi podróże dalekobieżne.”